Jag tror…

… att du hade älskat den: min odyssé. Resan och äventyret som jag blottlägger regelbundet på en ungdomsmottagning. Mitt liv, vilken fantastiskt spännande roman.

För några dagar sedan såg jag gräsänder vila till solens nedgång. De är omedelbart ståtliga och när jag ser dem gnugga näbben mot sina vingar känner jag lite för att klia min egen rygg. Några fotsteg från denna viloplats fann jag skogen. Över marken plockade jag blåbär och förklarade för en vän att det ris som växer sakta skänker den bästa frukten, den bästa sötman.

Sjöarna har varit sköna i sommar och de små havsvågorna fortsätter forma de stockholmska berghällarna. Så har det alltid varit, även när jag var liten. Nu tänker jag på att skicka flaskpost till ett tio år yngre jag, det finns mycket jag vill skriva. Kanske hade det inte varit nog hur mycket jag än skrivit, jag hade inte kunnat ge min erfarenhet, för erfarenheten måste genomgås; men något hade jag kunnat skriva: om att inte älta, om att drömma och om att livet inte är enkelt, men lättare när vi koncentrerar oss på det ögonblick vi infinner oss i.

Meningen med livet är döden, uttryckte Kafka, och jag har länge tänkt detsamma; men den mening som är för mig handlar om att leva. Jag är levande, det ser jag i havet. Meningen med att leva känns mer tänkvärt än meningen med livet. Jag har inte levt klart och livet är ännu inte här; hjärtat är kvar och känslorna återkommer, som om de vore i en bana runt en sluten stig.

Känslor bär den mystiska kraften att färga vår omgivning. Promenerar tankarna i minnets mörka korridorer kan en varm sommar bli en kall vinter, och smyger glädjen ut ur en öppen dörr kan en grå regnskur på hösten bli en behaglig himmel på våren. Vi kan känna sorg när strömmen av kärlek slutar, och hoppfullhet när grönskan av närhet känns evig. Jag söker balans och hoppas att jag undviker de guppiga vägarna av känslor. Om tankarna påverkar känslorna, så tror jag att jag kan förändras; och det tror jag att jag kan, för jag tror verkligen att tankarna påverkar känslorna.

Kommentera

