Finns kärlek? Är kärlek en abstrakt idé?

Ett ovanligt partnerskap, och trots allt romantiskt. Ur Angst essen Seele auf från 1974.

De senaste veckorna har jag sett många romantiska komedier och har insett att fler av dem är ovanligt roliga och intelligenta. De äldre filmerna tenderar att försköna situationen kring kärlek, medan de moderna försöker presentera en ärlig bild av kärleken. Det som varit så slående med alla dessa filmer är att karaktärerna nästan alltid når försoning och lycka. En romantisk komedi slutar sällan med tomhet och eller är en berättelse där karaktärerna lämnas ensamma.

Verkligheten är emellertid mer tragikomisk och saknar sin romantiska touch. Romantiken jag känner är en idealiserad bild som kommer när jag kan minnas ett kärleksfullt minne. Under dessa tillbakablickar känner jag sällan känslorna från filmer som spänning och stark lycka, utan jag mår bara bra

Det finns en tysk film av Fassbinder, Angst essen Seele auf, som är från 1974. Den handlar om Ali, en gastarbeiter från Marocko, och Emmi, en städerska och änka. Filmen anspelar på det faktum att han är 30 och hon 60, vilket leder till ett intressant kärleksdrama. Förhållandet är vardagligt och kärleken och ytligt sett trivial. Karaktärerna agerar mekaniskt; kroppsspråk och känslor presenteras tydligt utan undran. De utstår vad man förväntar sig för en film av denna typ och Fassbinders andra filmer: social påfrestning och en utmaning i tolerans. Kanske är det här ett bra exempel på konst som tänker på kärlek utan att romantisera – jag rekommenderar den och låter dig avgöra.

Om du ser filmen kommer du uppleva något annorlunda tror jag. Det är måhända en film som saknar de egenskaper vi traditionellt tillskriver idealiserad kärlek, men jag kommer inte undan att jag trots allt ser något underbart med filmen. Att han är 30, hon 60, och att de funnit varandra verkar i mina ögon vara ett tillräckligt villkor för härlig och fantasieggande kärlek.

Kommentera

