Vad är film?

Min film föds först i mitt huvud, dör på papperet; återupplivas av de riktiga personer och de riktiga objekten jag använder, vilka dör på film men, placerade i en viss ordning och projekterade på en skärm, kommer tillbaks till livet likt blommor i vatten.

Sagt av franske filmregissören Robert Bresson, ett citat som väl förklarar en mest underhållande framställning av abstrakta idéer – filmen. Bressons oeuvre präglades av en asketisk och spirituell stil med intresse för filosofiska problem. Hans filmer igenkänns av allegorier som engagerar oss till att diskutera människan. Svenske filmregissören Ingmar Bergman förklarade film ännu bättre:

Film som dröm, film som musik. Ingen konstform går bortom vårt vanliga medvetande på sättet film gör, rakt mot våra känslor, djupt ner i själarnas mörka rum.

Jag är praktiskt influerad, eller påverkad, av Bergmans filmer och den filosofi de innehåller. Hans eftertänksamma spelfilmer om döden och hur hans karaktärer hanterar döden är intressanta. Döden är som en sorts misär över en livstid och som verkar fråga oss i all oändlighet, det är skönt när vi glömmer bort döden eller när vi hittar en ny väg att förstå den (egentligen vi som i jag). Bergman hittade en öppning att visualisera döden och gav mig ett nytt sätt att vilja fundera kring döden.

Kyrkan är en plats där människor tillåter känslor och metafysik diskutera. Filmer kan fungera på samma sätt.

Att skapa ett samliv mellan musik och bilder är som vårt liv med syn och hörsel, till skillnad från en bok är filmen inte alltid tyst. Att läsa en bok kan kännas mer ansträngande, vi behöver förstå vad orden betyder och hur de hänger ihop, samt att utifrån detta föreställa oss en värld. Filmen kan verka som ett nära samband mellan det vi upplever varje dag så att förståelsen känns rutinmässig och ansträngning för förståelse är bara retsamt närvarande. Fast filmen har också sina ord och meningar, nämligen bilder och hur de hänger samman. När vi ser film behöver vi också fylla i luckor här och där, vad är bakom kameran och vem är det som pratar i bakgrunden, t.ex. Men kanske är det ändå rätt att filmen ser med en, tillsammans med en och att våra känslor för den är instinktiva.

Den ryska filmregissören Andrei Tarkovskij sa om sin självbiografiska film Zerkalo:

Jag hade den största svårigheten i att förklara för människor att det ej är någon hemlig, kodad mening i filmen, inget bortom lusten att berätta sanningen. Ofta provocerar min självsäkerhet skepsis och besvikelse. Vissa människor vill uppenbarligen ha mer: de vill ha svårbegripliga symboler, dolda meningar. De var inte vana vid poesin av filmbilden.

En film som verkar allmängiltig eller diffus sätter ofta åskådaren i ett spår där han börjar söka efter symboler och koncentrera sig på detaljer. Det är vad han tror är nyckeln till förståelse. Inte alltid kan vi förstå en film genom att undersöka symboler och detaljer, det verkar som att likt boken är mycket i film svårbegripligt och otydligt, vi skapar vår egen mening.

Jag förvånas inte av denna undran om hemlig mening i filmer. En film som diskuterar metafysik, och i sin väg försöker visualisera denna diskussion, kan te sig mycket försiktig. Vi försöker kanske identifiera oss med filmer, även när de diskuterar metafysik som vi kanske aldrig fått uppleva, och gör det kanske i hopp om att förstå oss själva. Många gånger har jag sett filmer på det här sättet men har inte fått någon hjälp med mina problem, men det är inte sant att film inte kan hjälpa oss någon gång (för att jag är ett, om jag inte lurat mig själv, levande bevis). Om film bara inspirerar tycker jag det är tillräckligt. När film väcker känslor och ger oss nya fantasier kan vi kännas oss befriade från det bedövningsmedel som ibland är en familjär värld (verkligheten). Att se film kanske är eskapism, och film kanske är drömmar, jag tycker i alla fall om det.

One thought on “Vad är film?”

Kommentera

